Thursday, July 27, 2006

La Felicitat




Tenir la felicitat com objectiu és una de les causes principals que fan que les consultes dels psiquiatres estiguin plenes a vesar. La felicitat, per començar, hauria de desaparèixer del diccionari com a nom i tant sols hauria de restar l'entradeta corresponent a l'adjectiu feliç. Allò que commúnment entenem per felicitat és un estat transitori, gairebé efímer. Un pot afirmar en un moment concret, puntual, que és feliç amb la certesa que als pocs segons deixarà de ser-ho. La felicitat és, doncs, com un estornut que buida les narius del polsim que les irritava i que et deixa momentàniament satisfet. La felicitat és com un badall que t'eixampla momentàniament els pulmons i que et prepara per un plàcid son.
La felicitat, si és que de debó existeix va lligada paradoxalment a un fenomen força freqüent: la ignorància. A més dosis d'ignorància, de desconeixement de la realitat, d'innòpia davant els perills que t'amenacen, de tansenfutisme davant de les preguntes més transcendentals, de ceguesa davant el patetisme propi i dels altres, més felicitat. Davant d'aquestes afirmacions ens hauríem de preguntar perquè no hi ha més gent feliç, i la resposta és molt senzilla, està ple de gent feliç que ignora que ho és. Perquè ser feliç i saber-ho són dos fets contradictoris: un nadó dormint plàcidament al llit és feliç perquè no ho sap. Si éxistís un llumí amb consciència que volés esbrinar quina és la seva naturalesa, simplement hauria de fregar el seu caparró contra la superfície rugosa de la capseta que el contè i, en inflamar-se, dasapereixeria ell i la seva voluntat de descobrir quin era el seu paper en aquest món. Voler ser feliç s'assembla a aquesta quimera. Groucho Marx afirmava que la felicitat és un plat de patates fregides, una manera ben lúcida de copsar el sentit últim de la felicitat.
Jo puc confesar que no sóc feliç i que no m'importa gens no ser-no, i que, el fet que aquest deliri de la felicitat no m'afecti em satisfà i em tranquil·litza, fins el punt que, de vegades, em sento estranyament feliç.

10 Comments:

At 10:09 PM, Anonymous Anonymous said...

a mi, la risa és una de les coses que m'acosta més a la diguem-ne felicitat

 
At 8:02 AM, Blogger Montse said...

Aquesta hora, menjant-me una torrada amb melmelada - i pringant-me els dits- i prenent el cafè amb llet ,escoltant Brad Mehldau, llegint els blocs amics davant la finestra de l'estudi - encara no hi ha ningú a la platja, per tant, el mar és només meu- podria ser una hora feliç, si no fos perquè d'aquí a no res començarà l'activitat diària i embrutarà el mar. I els diaris: de notícies encara no llegides ara mateix. La garsa del pi ja s'ha despertat, també.

Manel, a mi també m'agrada riure.

ah! Bon dia!

 
At 9:16 PM, Anonymous Anonymous said...

Un dia vaig escriure això per contestar un mail al meu cosí. Llegint el teu post, mhas fet pensar en aquest escrit i volia compartir-lo amb tu i amb els teus lectors. Bon estiu!

"El temps, la vida, la recordem pel dia a dia o per la importància del moment? Una resposta espontània seria la importància del moment, i crec que en part és veritat (anècdotes de viatges, de festes, de celebracions, de felicitat amb la parella, amb la família, amb els amics...), però pensant-ho millor, crec que el dia a dia pot arribar a ser el producte més valuós de la nostra felicitat. Ho experimenten aquelles persones que han patit un accident, han estat greument malaltes, que han conviscut en països plens de misèries i desgràcies, i que quan recuperen el seu dia a dia donen gràcies a qui sigui per recuperar els horaris de sempre, el cafetó després de dinar o el vermut amb diari en una terrasseta cada diumenge. Jo vaig viure una experiència d’aquest tipus quan vaig passar uns cinc mesos vivint a París durant un erasmus. Anar a comprar era una alegria, escoltar el programa de les vuit del vespre era emocionant, agafar el metro i observar la gent era molt curiós... I això em porta a introduir alguns fragments del llibre “El viatge de la felicitat. Les noves claus científiques”, de l’Eduard Punset. Diu així:

“El nostre sistema de percepció visual, al contrari del de la resta dels animals, només s’activa amb el què està acostumat a veure. En altres paraules, veiem el què esperem veure.” (p.43)

“La majoria de persones, a diferència dels artistes i dels animals no humans, no veuen els detalls, només els importa el conjunt, l’esquema o la idea que tenen de les coses. Nosaltres només veiem el bosc en detriment de l’arbre i, a més a més, ho considerem un mèrit. (...) Es tracta d’un comportament que pot resultar molt productiu per a determinats fins, però que és nefast en el viatge a la felicitat.” (p.44)

“En el viatge a la felicitat resulta imprescindible diferenciar els detalls del conjunt i visualitzar-los; recuperar la capacitats dels animals de veure també el què no estan acostumats a veure.” (p.46)

“Qualsevol recerca de la felicitat que depengui exclusivament de les conegudes interaccions amb els diners, la feina, l’ètnia o la salut està condemnada a fracassar estrepitosament. La felicitat depèn de la interacció amb punts que no figuren en el mapa inicial.” (p.47)".

 
At 10:11 PM, Blogger Montse said...

El viatge a la felicitat de Punset és un bon llibre, àlia, a mi em va encantar! I tens molta raó. Quan hom (o don) ha viscut alguna situació més o menys límit, fins i tot caminar entremig de les paradetes de fruita i verdura del mercat pot ser un moment immensament feliç!

 
At 11:50 PM, Blogger P@P@LLoN@ GRoG@ said...

El llibre d'en Punset és fantàstic. N'estic d'acord!

 
At 10:17 AM, Blogger jaume said...

No m'agradaria fer el paper de torracollons, però , noi , el llibre de Punset no em va fer el pes, tot i respectant ´moltíssim l'autor. Parlar "de camí cap a la felicitat", al meu entendre, és començar amb un error de bulto, que presuposa d'entrada que un pot arribar a un lloc tangible, i la felicitat no ho és.

 
At 3:40 PM, Blogger Montse said...

Però l'has llegit? És que no va per aquí, la cosa,a mi em va semblar entendre que sempre parla de "processos", mai d'objectius! P-tonets torradallonsis

 
At 11:22 PM, Anonymous Anonymous said...

Jaume, confesso que no he acabat de llegir el llibre del Punset, no m'ha convençut del tot, m'he quedat en els primers capítols. Però això no vol dir que no se'n puguin extreure idees interessants i útils, principalment el fet que, segons l'autor, la felicitat no és quelcom de tangible, sinó que es troba en aquest procés o camí que creiem que es hi duu. Personalment, em venen al cap moltes situacions on això es cumpleix, tot i que no vol dir que la felicitat hagi de ser només això.

 
At 11:28 PM, Anonymous Anonymous said...

I say briefly: Best! Useful information. Good job guys.
»

 
At 3:05 AM, Anonymous Anonymous said...

Your are Nice. And so is your site! Maybe you need some more pictures. Will return in the near future.
»

 

Post a Comment

<< Home