Tuesday, July 04, 2006

Pacients i metges



Pacients i metges

La relació entre pacient i metge, o d'una forma més àmplia entre pacient i sistema sanitari, és com una mena de retorn al jardí d'infància. Metges i infermeres tracten el possible candidat a malalt com si es tractés d'una criatura de parvulari i per tal que se n'adoni opten per utilitzar estratègies destinades a humiliarlo. La primera és l'ús de diminutius. Tot i que ja sóc un home madur em vaig trobar no fa gaire amb una infermera que, davant la necessitat d'obtenir una mostra d'orina, m'informava de què "havia d'agafar amb la maneta, el potet per tal de fer-hi pipi", per acabar d'enfonsar-me va reblar el clau demant-me que, si us plau, no l'omplís massa no fos que vesés. Li vaig comunicar la meva edat i la súplica de què no tornés a usar aquelles expressions perquè, encara que molts cops pugui semblar el contrari, no sóc un imbècil rematat. L'infermera, com és normal, i com se sol fer amb els nens, ni em va escoltar i va continuar amb la seva plàtica de kindergarden. Vaig pensar que, potser, es tractava d'un cas personal, però vaig observar que els demés pacients de la sala eren tractats igual o pitjor.

La medicina és una ciència atrasada que després de dos mil anys d'investigacions encara no ha aconseguit de curar un simple refredat de nas.


Pacients, en aquest cas l'etimologia de pacient il·lustra a la perfecció de quines virtuts ha d'estar dotada la persona que, no tenint més remei, ha de visitar un metge. És convenient fer notar el fet de no tenir més remei, perquè la medicina dins del comput del coneixement és una ciència més inexacta que la meteorologia. Entre els seus avenços caldria destacar que, des del temps d'Hipòcrates, i ja han passat més de dos mil anys d'investigacions, encara no han aconseguit de curar una malaltia tan simple com un refredat de nas. Els metges però, que sota el pes de la realitat d'una història de la medicina carregada d'ensopegades haurien de tenir un punt més d'humilitat, són individus que, llevats d'honroses excepcions, estan carregats d'ínfules. En un primer contacte amb el pacient, el metge ignora moltes coses, tot i així ha de fer esforços per demostrar que sap quin terreny trepitja, i ha de fer veure que aquell pacient no té secrets per a ell. Ell en canvi sí que en té per al pacient, a qui procura desinformar o no informar com a mètode per a tenir-lo lligat al seu particular esclavatge.
Gaudeixo, de moment, d'una salut de ferro, però això no treu que, tard o d'hora, hagi de caure en mans d'un facultatiu. Arribat el moment m'agradaria que fos inexpert, dubitatiu i tímid, qualitats que honren una persona que s'ha d'enfrontar a diari a un món misteriós i complexe com és el cos humà i el seu funcionament.

9 Comments:

At 4:21 PM, Anonymous Anonymous said...

de medicina en sabem molt poc, però el poc que sabem ho saben els metges. Ës així

 
At 12:46 AM, Blogger Mar said...

Gràcies Manel!!!

 
At 3:16 PM, Blogger Montse said...

Tinc molts amics metges, però no m'agraden els metges, no puc fer-hi més. Els meus amics me'ls estimo per amics, no per metges.
De vegades, aquest tracte de parvulari, és necessari. Altres vegades et pot donar tres patades al fetge! El problema és quan no saben distingir si és necessari o no, però ara m'enrollaria com una vil persiana...

 
At 8:54 PM, Blogger P@P@LLoN@ GRoG@ said...

L'aire de suficiència de algunes de les persones que tracten amb malalts és força penós. Sens dutbe, conseqüencia de l'aplicació de una ciència d'assistència humana amb sobèrbia en lloc de amb humilitat.
Jo només tinc un amic metge, és psiquiatre, i la veritat, mai tracta a ningú com si fos de parvulari. Tenim una costum des de sempre de riure com bojos.
De totes maneres, al parvulari tampoc mai he tractat als nens com si fossin ximplets.
Veus? Jo m'enrotllo com dues persianes.

 
At 10:54 PM, Blogger Montse said...

És que jo anava per aquí, Rosa Maria: que el tracte de parvulari no ha de ser com si els malalts fossin ximplets, sinó com si fossin nens del parvulari (o sigui, persones) però persones que potser en un moment donat necessiten "una veu amiga" que els expliqui el que tenen, de manera entenedora però sense brusquedat. Trobar l'equilibri és fotut, però estic segura que es pot fer.
Va, no em feu enrollar més (Jaume ets un provocador i con Rosa M. hemos topado, que és provocadora i mitja) i ara fa molta son!
apa, nanittttt!
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz...

 
At 1:17 PM, Anonymous Anonymous said...

El que s'ha de tenir clar és que 'el metge no mana', et pot aconsellar, però no manar fer alguna cosa ni molt menys renyar-te, com fan alguns quan no et fas, per exemple, les revisions pertinents, que esta per demostrar que serveixin per res més que per donar-los feina. He vist massa casos per tenir-los massa fe, vaja. Ara, quan estàs malament, passa com amb Déu, que hi recorres encara que no hi creguis massa... o gens. Suposo que poden tenir una tècnica, però la resta és dubtosa, jo porto més de trenta anys en el camp educatiu i cada vegada en sé menys.

 
At 11:33 PM, Blogger P@P@LLoN@ GRoG@ said...

En Jaume és un provocador, i tu què Arare? Què n'ès de bonic provocar, quan el que es provoca és la bona entesa i l'amistat. Dir les coses tal com són és provocar perquè a la gent no li agrada sentir les realitats.
Un petonet provocador i entremaliat, també per la Júlia.

 
At 6:19 PM, Anonymous Anonymous said...

Here are some links that I believe will be interested

 
At 8:46 AM, Anonymous Anonymous said...

This site is one of the best I have ever seen, wish I had one like this.
»

 

Post a Comment

<< Home